Als je een eigen onderneming hebt en je wil meer naamsbekendheid verwerven dan zijn er diverse mogelijkheden. Je kan op een vakbeurs gaan staan, flyers uitdelen in een drukke winkelstraat of je naam koppelen aan een plaatselijk goed doel. De meest voorkomende vorm voor het verwerven van naamsbekendheid blijft echter adverteren. Door te adverteren laat je je business zien aan de wereld. Van gedrukte media zoals tijdschriften, kranten tot aan televisie, door te adverteren word je zichtbaar voor potentiële klanten. Niet alle advertenties zijn even goed , je input en keuzes bepalen of je advertentie middelmatig of spectaculair wordt. Onderzoek alle mogelijke media. Sluit niets uit vanwege ideeën die je hebt. Vraag mensen naar hun mening, vraagprijzen op en onderzoek je opties. Niet elk medium is geschikt voor elke business, maar soms is uitproberen de enige manier om erachter te komen of iets werkt. En als het werkt kan je met relatief weinig inspanning een grote doelgroep bereiken.
Online adverteren
Naast de hierboven genoemde vormen van adverteren is online adverteren een van de snelst groeiende middelen om bekendheid te verwerven. Tegenwoordig gaan we niet meer online, maar leven we online. Consumenten zijn op ieder moment van de dag op zoek naar informatie, diensten en producten: in de ochtend bij het ontbijt, onderweg naar werk of ’s avonds op de bank. Het is belangrijk om daar aanwezig te zijn, waar jouw potentiële klanten zich bevinden, online dus. Met name voor specifieke acties in bepaalde maanden is het noodzakelijk om online op te vallen. Als je acties wilt promoten voor de komende Decembermaand dan is het zinvol om daar specifiek onderzoek naar te doen. Het is belangrijk als je klanten bepaalde zoektermen intoetsen, ze jouw bedrijf als eerste zien staan. In dit geval zouden de zoektermen kunnen zijn: sinterklaas chocoladeletter of sinterklaas pakket personeel. Als je dan niet meteen zichtbaar bent dan loop je de order waarschijnlijk mis.
Wat zijn de voordelen van adverteren?
In veel gevallen is het directe effect van adverteren moeilijk te meten. Als mensen je advertentie lezen en tot aanschaf van je product overgaan is het lastig te achterhalen of dit door de advertentie is gekomen. Online is het wel beter te meten en als mensen online tot aanschaf overgaan, kan je vragen op basis waarvan ze de beslissing genomen hebben. En bij online adverteren is zo ongeveer alles te meten van het aantal views tot de tijd dat men op je site verblijft. Kortom, adverteren en zichtbaar zijn voor je potentiële klant is van groot belang om te slagen.