Ze zijn niet meer weg te denken van de Nederlandse wegen. Overal in Nederland worden oplaadpalen uit de grond gestampt voor de elektrische revolutie met één winnaar; Tesla.

Tesla heeft in relatief korte tijd flinke stappen gemaakt met haar elektrische auto’s. Overal in Nederland zie je de Tesla’s rijden en het worden er steeds meer met de komst van de betaalbaardere Model 3. De Model 3 is de goedkopere variant van het populaire Model S uit 2011. De Model 3 is ruim 400 kilo lichter dan de Model S en dat merk je op de weg. Door de lichtere motor en het aangepaste design is de Model 3 een stuk haalbaarder voor de gewone man. Met de aankomende bijtelling aanpassing van de overheid willen consumenten en bedrijven snel nog hun slag doen om er één in huis te halen.

 

Afstand

De Model 3 zou een actieradius van 530 kilometer hebben, echter blijkt dit in de praktijk een stuk lager te zijn. Dit heeft ook te maken met het rijgedrag van de bestuurder want zeg nou eerlijk, niks is lekkerder om even het gaspedaal tegen de vloer te drukken in deze stoere sedan. Maar de verschillen zijn aanzienlijk. Tesla claimt dat het topmodel van de Model 3, het Performance model, tot wel 530 kilometer actieradius zou moeten hebben. Helaas blijkt uit de test dat de Tesla al aangesnoerd worden na zo’n 384 kilometer. De Standard Range Plus model komt ook niet ongeschonden uit de test. Waar Tesla claimt dat deze een rijbereik van 409 kilometer zou hebben komt er volgens de onderzoekers slechts 315 kilometer uit de test. Dit is toch bijna zo’n 25% minder rijbereik dan verwacht.

 

Competitie

De autobranche beweegt snel, zo ook de andere autofabrikanten. Vrijwel alle automerken zijn bezig met het ontwikkelen van meerdere elektrische modellen. Er ontstaan zelfs hele nieuwe elektrische automerken zoals Polestar. Op dit moment staat Tesla met haar Model S nog steeds op plek 1 als het gaat om actieradius namelijk 610 kilometer. Echter volgt Ford met de Mustang Mach-E met 600 kilometer op plek twee. Plek drie en vier worden ook bekleed door Tesla met opvolgend Model 3 en Model X alhoewel uit testen blijkt dat in de praktijk deze actieradius veel lager ligt. Wil Tesla bovenaan blijven staan moeten zijn de huidige modellen flink door ontwikkelen want de andere autofabrikanten zoals Polestar, Jaguar en Hyundai liggen op de loer.