Het gebeurd vaker dat merken het design van hun logo aanpassen. Door de opkomst van de elektrische auto en de nieuwe designs die autofabrikanten hanteren bij het produceren van deze auto’s is dit hét moment voor merken om een nieuw logo te introduceren. BMW heeft haar bestaande logo gemoderniseerd en aangepast naar design aspecten van de moderne tijd.

Geschiedenis

Het eerste logo van BMW wat geregistreerd is dateert uit 1917. In grote lijnen verschilt het moderne logo niet veel van het eerste logo. Het embleem is nog steeds rond met de iconische blauwe witte propellers in het midden. Het eerste logo bevatten gouden letters en gouden randen. In 1933 is het logo voor het eerst aangepast waarbij we dikke randen en letters zien, nog steeds in de kleuren goud.

20 jaar later in 1953 veranderd BMW zijn logo met lichtblauwe propellers en witte randen en letters. 10 jaar later in 1963 wordt logo opnieuw aangepast en gemoderniseerd. In dit jaar is het logo ontstaan wat we hedendaags nog steeds herkennen. De traditionele kleur blauw is terug gebracht en de letters en randen in het embleem zijn strakker gemaakt.

34 jaar vooruit zien we het huidige logo van BMW. In 1997 werd dit logo voor het eerst geïntroduceerd. Het logo heeft een luxere look-and-feel en heeft diepte gecreëerd door te spellen met de lichtinval op het logo om het een ‘3D-effect’ te geven.

 

Verschil

Het embleem van BMW is over het algemeen het zelfde gebleven. Voor sommige zal de aanpassing misschien niet eens opvallen. Waar BMW een grijze buitenrand hanteerde op het embleem zien we nu een witte buitenrand verschijnen. Naast de grijze buitenrand zijn ook de wit/grijze letters veranderd in wit. De ingekleurde rand met zwart is nu transparant en de diepte is uit het logo gehaald. De blauwe en witte vlakken worden versimpeld. We zien de diepte wel terug op de eerste foto’s die onthuld zijn bij de Concept i4 BMW. Hier lijkt het logo dikke, voelbare randen te hebben op de auto.

Wanneer op de markt?

Of het logo zo blijft is nog maar de vraag. BMW heeft aangekondigd het logo dat we kennen uit 1997 ook nog steeds te hanteren en dat dit niet het ‘final concept’ is voor het nieuwe logo. In ieder geval blijft BMW niet achter bij de trend van het moderniseren van autofabrikanten hun logo’s.