Via een uitzendbureau Den Haag vond ik laatst in een vloek en een zucht een nieuwe job. Dat was nadat ik zelf erg lang gezocht had. Ik had hoog en laag gezocht, meer dan honderd vacatures beantwoord maar niks van dit leverde iets op. Een ode aan het uitzendbureau.
Uitzendbureau
Ik dacht altijd dat ik zelf beter een job kon vinden dan een uitzendbureau dat kon. Er is altijd een informatiegat tussen wat je zelf kan articuleren en wat je daadwerkelijk weet. Dit soort informatieproblemen analyseren is ook mijn specialisme. Vanuit een Hayekiaans perspectief help ik maar al te graag partijen matching problemen op te lossen. Het idee is dat de prijsprikkel voor mensen zelf beter is dan voor uitzendbureaus. Dit is een klassiek probleem in het vak
Makelaars
In Amerika krijgen makelaars een vette commissie bij de verkoop van een huis. Soms tot wel 10%. Het idee hiervan is simpel. Hoe hoger het bedrag bij de verkoop is, hoe meer de makelaar verdient. In de praktijk is dit echter anders. Het blijkt dat de hoogte van de bonus niet veel uitmaakt voor de waarde bij verkoop. Dit komt omdat niet alle kopers even makkelijk te vinden zijn. Als mijn kijkt naar een marktequilibrium ziet men een illusie. De prijs tussen vraag en aanbod is niet perfect het snijpunt. Dit komt omdat niet alle marktspelers alle biedingen zien. Op de aandelenmarkt gebeurt dit wel omdat dit een centrale markt is, en de communicatie digitaal. Maar er is geen centraal platform waar alle huizenkopers en verkopers op zitten. Dit betekent dat partijen er zelf op uit moeten gaan om de prijs te ontdekken. Dat noemt men ook wel prijs ontdekking. Over het algemeen bereiken mensen de juiste prijs. De meeste mensen hebben namelijk dezelfde prijs voor ogen. Maar als een normaal verdeling zijn er ook mensen die significant meer of minder bieden. Daarom werkt de hoge commissie voor makelaars niet. De hoeveelheid tijd die ze erin moeten steken om zo een zeldzaam hoog bod te vinden weegt niet op tegen de beloning als ze een makkelijk voorhanden bod accepteren. Daarmee verdienen ze dus meer per uur als ze simpelweg een normaal bod accepteren, omdat ze dan zo meer tijd hebben om huizen te verkopen.
Zelf dan?
Voor arbeid is dit anders. Hier is het informatiegat nog groter voor de normale persoon. Zolang er biedingen zijn van werkgevers die mensen niet kunnen zien, dat is een uitzendbureau de makkelijkste manier.